• تماس  
  • خانه 

سئوالات پس از مرگ چیست ؟؟؟

11 اسفند 1392 توسط مرادی

 

 

مرحوم شيخ صدوق به نقل از حاكم بيهقى حكايت كند:


روزى حضرت علىّ بن موسى الرّضا عليهما السلام در

جمع عدّه اى نشسته بود، ضمن فرمايشاتى فرمود:

در دنيا هيچ نعمت واقعى و حقيقى وجود ندارد.

بعضى از دانشمندان حاضر در مجلس گفتند:

يا ابن رسول اللّه ! پس اين آيه شريفه قرآن «لتسئلنّ

يومئذٍ عن النّعيم »(سوره تكاثر: آيه 8)كه مقصود آب سرد

و گوارا مى باشد، را چه مى گوئى ؟

حضرت با آواى بلند اظهار نمود: شما اين چنين تفسير

كرده ايد؛ و عدّه اى ديگرتان گفته اند: منظور طعام لذيذ

است ؛ و نيز عدّه اى ديگر، خواب راحت و آرام بخش

تعبير كرده اند.


و سپس افزود: به درستى كه پدرم از پدرش ، امام جعفر

صادق عليه السلام روايت فرموده است كه : خداوند متعال

نعمت هائى را كه در اختيار بندگانش ‍ قرار داده است ،

همه به عنوان تفضّل و لطف بوده است تا مورد استفاده

و بهره قرار دهند.

و خداى رحمان اصل آن نعمت ها را مورد سؤ ال و بازجوئى

قرار نمى دهد و منّت هم برايشان نمى گذارد، چون منّت

نهادن در مقابل لطف و محبّت ، زشت و ناپسند است .


بنابر اين ، منظور از آيه شريفه قرآن ، محبّت و ولايت ما

اهل بيت رسول اللّه صلوات اللّه عليهم است كه خداوند

متعال در روز محشر، پس از سؤ ال پيرامون توحيد و

يكتاپرستى ؛ و پس از سؤ ال از نبوّت پيغمبر اسلام ، از

ولايت ما ائمّه ، نيز سؤ ال خواهد كرد.


و چنانچه انسان از عهده پاسخ آن برآيد و درمانده نگردد،

وارد بهشت گشته و از نعمت هاى جاويد آن بهره مى برد،

كه زايل و فاسدشدنى نخواهد بود.


سپس امام رضا عليه السلام افزود: پدرم از پدران بزرگوارش

عليهم السلام حكايت فرمود، كه رسول خدا صلى الله عليه

و آله خطاب به علىّ بن ابى طالب عليه السلام فرمود:


اى علىّ! اوّلين چيزى كه پس از مرگ از انسان سؤ ال

مى شود،يگانگى خداوند سبحان ، سپس نبوّت و رسالت

من ؛ و آن گاه از ولايت و امامت تو و ديگر ائمّه خواهد بود،

با كيفيّتى كه خداوند متعال مقرّر و تعيين نموده است .


پس اگر انسان ، صحيح و كامل اقرار كند و پاسخ دهد،

وارد بهشت جاويد گشته و از نعمت هاى بى منتهايش

بهره مند مى گردد.

 


(  تفسيرالبرهان : ج 4، ص 502، ح 5، به نقل از توحيد شيخ صدوق )



 نظر دهید »

حدیثی بسیار زیبا/ امام فرمودند: به کوری چشم تو ما اورا شفاعت خواهیم کرد.

09 اسفند 1392 توسط مرادی

 

 

روزی فردی آمدخدمت امام صادق(ع ) و به ایشان عرض کرد:

اگر روزی یکی از دوستان شما گناهی کند,عاقبتش چگونه

خواهد بود؟

امام در پاسخ به وی فرمودند:

خداوند به او یک بیماری عطا می نماید تا سختی های آن

بیماری کفاره گناهانش شود,

آن مرد دو مرتبه پرسید: اگه مریض نشد چه؟

امام مجدد فرمودند:خداوند به او همسایه ای بد می دهد تا

او را اذیت نماید واین اذیت وآزار همسایه کفاره گناهانش شود,

آن مردگفت :اگه همسایه بد نصیبش نشد چه؟

امام فرمودند:خداوند به او دوست بدی می دهد تا وی را اذیت

نماید وآزار آن دوست کفاره گناهان دوست ما باشد,

آن مرد گفت اگه دوست بدهم نصیبش نشد چه؟

امام فرمودند: خداوند همسر بدی به او می دهدتا آزارهای آن

همسر بد کفاره گناهانش شود

آن مرد گفت اگرهمسر بد نصیبش نشد چه؟

امام فرمودند: خداوند قبل از مرگ به او توفیق توبه عنایت

می فرماید,

باز هم آن مرد از روی عنادی که داشت گفت:

واگر نتوانست قبل از مرگ توبه کند چه؟

امام فرمودند:


به کوری چشم تو ما اورا شفاعت خواهیم کرد.


(عوالی الئالی العزیزیه فی الاحادیش الدینیه ج1,ص;345)

 



 2 نظر

خداى رحمان اصل آن نعمت ها را مورد سؤ ال و بازجوئى قرار نمى دهد و منّت هم برايشان نمى گذارد، چون ...

03 اسفند 1392 توسط مرادی

 

 

روزى حضرت علىّ بن موسى الرّضا عليهما السلام در

جمع عدّه اى نشسته بود، ضمن فرمايشاتى فرمود:

در دنيا هيچ نعمت واقعى و حقيقى وجود ندارد.


بعضى از دانشمندان حاضر در مجلس گفتند:ياابن

رسول اللّه ! پس اين آيه شريفه قرآن ((لتسئلنّ

يومئذٍ عن النّعيم ))  كه مقصود آب سرد و گوارا

مى باشد، را چه مى گوئى ؟


حضرت با آواى بلند اظهار نمود: شما اين چنين

تفسير كرده ايد؛ و عدّه اى ديگرتان گفته اند:

منظور طعام لذيذ است ؛ و نيز عدّه اى ديگر،

خواب راحت و آرام بخش تعبير كرده اند.


و سپس افزود: به درستى كه پدرم از پدرش ،

امام جعفر صادق عليه السلام روايت فرموده

است كه : خداوند متعال نعمت هائى را كه

در اختيار بندگانش ‍ قرار داده است ، همه به

عنوان تفضّل و لطف بوده است تا مورد استفاده

و بهره قرار دهند.


و خداى رحمان اصل آن نعمت ها را مورد سؤ ال

و بازجوئى قرار نمى دهد و منّت هم برايشان

نمى گذارد، چون منّت نهادن در مقابل لطف و

محبّت ، زشت و ناپسند است .


بنابر اين ، منظور از آيه شريفه قرآن ، محبّت و

ولايت ما اهل بيت رسول اللّه صلوات اللّه عليهم

است كه خداوند متعال در روز محشر، پس از

سؤ ال پيرامون توحيد و يكتاپرستى ؛ و پس از

سؤ ال از نبوّت پيغمبر اسلام ، از ولايت ما ائمّه ،

نيز سؤ ال خواهد كرد.


و چنانچه انسان از عهده پاسخ آن برآيد و درمانده

نگردد، وارد بهشت گشته و از نعمت هاى جاويد

آن بهره مى برد، كه زايل و فاسدشدنى نخواهد بود.


سپس امام رضا عليه السلام افزود: پدرم از پدران

بزرگوارش عليهم السلام حكايت فرمود، كه رسول

خدا صلى الله عليه و آله خطاب به علىّ بن ابى

طالب عليه السلام فرمود:


اى علىّ! اوّلين چيزى كه پس از مرگ از انسان

سؤ ال مى شود، يگانگى خداوند سبحان ، سپس

نبوّت و رسالت من ؛ و آن گاه از ولايت و امامت تو

و ديگر ائمّه خواهد بود، با كيفيّتى كه خداوند متعال

مقرّر و تعيين نموده است .

پس اگر انسان ، صحيح و كامل اقرار كند و پاسخ

دهد،وارد بهشت جاويد گشته و از نعمت هاى

بى منتهايش بهره مند مى گردد.

 

( تفسيرالبرهان ، ج 4، ص 502)

 


 نظر دهید »

چنانچه بخواهى كه مرگ برايت نيك و لذّت بخش باشد......

03 اسفند 1392 توسط مرادی

 

 

مرحوم قطب الدّين راوندى در كتاب خود، به نقل از

حضرت جوادالا ئمّه عليه السلام حكايت كند:


يكى از اصحاب امام رضا عليه السلام مريض شده و

در بستر بيمارى افتاده بود، روزى حضرت از او عيادت

نمود و ضمن ديدار، به او فرمود: در چه حالتى هستى ؟


عرض كردم : مرگ را بسيار سخت و دردناك مى بينم .


حضرت رضا عليه السلام فرمود: اين ناراحتى كه احساس

مى كنى ، اندكى از حالات و علائم مرگ مى باشد كه

اكنون بر تو عارض شده است ، پس اگر تمام حالات و

سكرات مرگ بر تو عارض شود، چه خواهى كرد؟!


و بعد از آن ، در ادامه فرمايش خود افزود: مردم دو دسته اند:

عدّه اى مرگ برايشان وسيله آسايش و استراحت است .


و عدّه اى ديگر آن قدر مرگ برايشان سخت و طاقت فرسا

است ، كه پس از آن احساس راحتى مى كنند.


حال چنانچه بخواهى كه مرگ برايت نيك و لذّت بخش باشد،

ايمان و اعتقادات خود را نسبت به خداوند متعال و رسالت حضرت

محمّد صلى الله عليه و آله و نيز ولايت ما اهل بيت عصمت و

طهارت عليهم السلام را تجديد كن و شهادتين را بر زبان و قلب

خود جارى گردان .


امام جواد عليه السلام فرمود: بعد از آن كه ، آن شخص طبق

دستور پدرم شهادتين را گفت ، اظهار داشت :


يابن رسول اللّه ! ملائكه رحمت الهى با تحيّات و هدايا وارد

شدند و بر شما سلام مى دهند.


امام رضا عليه السلام فرمود: چه خوب شد كه ملائكه رحمت

الهى را مشاهده مى كنى ، از آن ها سؤ ال كن : براى چه

آمده اند؟


مريض گفت : آن ها مى گويند چنانچه همه ملائكه با اذن

خداوند سبحان ، نزد شما حاضر شوند، بدون اجازه حركتى

نمى كنند.


پس از آن ، با كمال راحتى و آرامش خاطر. چشم هاى خود

را بر هم نهاد و گفت : ((السّلام عليك ياابن رسول اللّه !))

پيغمبر اسلام ، اميرالمؤ منين و ديگر امامان (سلام اللّه عليهم )

آمدند، و در همين لحظه ، جان به جان آفرين تسليم كرد.

 


( دعوات مرحوم راوندى : ص 248، ح 698)


السلام علیک یا علی بن موسی الرضا

 


 نظر دهید »

جبرئيل مى‏گفت:«بخّ بخّ من مثلك يا بن ابى طالب»

12 دی 1392 توسط مرادی

 

 

احمد بن حنبل در مسند خود در حديث مفصلى كه آنرا

از عمر بن ميمون نقل كرده است و اين حديث مشتمل بر

ده منقبت و فضيلت براى على بن ابى طالب است كه به

آنها پيامبر اكرم شهادت داده است، از جمله در تفسير آيه:


وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ

وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ .(سوره بقره ، آیه 207)


(  بعضى از مردم جان خود را در برابر خشنودى خدا

مى‏فروشند و خداوند نسبت به بندگانش مهربان است)


گفت: على نفس خود را فروخت، لباس رسول خدا را پوشيد

سپس در جايگاه او خوابيد. گفت: مشركان تا صبح مراقب

بستر بودند به خيال اين كه رسول خدا در آن است.

در روايت است كه بر سر على (عليه السلام) مثل پيامبر

سنگ ريخته مى‏شد و او از شدت درد به خود مى‏پيچيد،

و سرش را با لباس پيچيده بود و بيرون نمى‏آورد تا صبح

شد بعد سرش را بيرون آورد همين كه شناختند گفتند

چون ما تو را به جاى محمد صلى اللَّه عليه و آله و سلّم

گرفته بوديم، سنگ مى‏انداختيم بعد كه شناختيم ديگر

سنگ نمى‏اندازيم

مفسر معروف اهل تسنن «ثعلبى» در تفسير اين آيه به

سند خود گفته:

هنگامى كه پيامبر تصميم گرفت مهاجرت كند، براى اداى

قرض هاى خود و تحويل دادن امانت هائى كه نزد او بود،

على(عليه السلام) را به جاى خويش قرار داد و شب هنگام

كه مى‏خواست به سوى غار «ثور» برود و مشركان اطراف

خانه او را براى حمله به او محاصره كرده بودند، دستور داد

على (عليه السلام) در بستر او بخوابد و پارچه سبز رنگى

(برد حضرمى) كه مخصوص خود پيامبر بود روى خود بكشد،

در اين هنگام خداوند به «جبرئيل» و «ميكائيل» وحى فرستاد

كه من بين شما برادرى ايجاد كردم و عمر يكى از شما را

طولانى‏تر قرار دادم كدام يك از شما حاضر است، ايثار به

نفس كند و زندگى ديگرى را بر خود مقدم دارد، هيچ كدام

حاضر نشدند به آنها وحى شد، اكنون على (عليه السلام)

در بستر پيغمبر من خوابيده و آماده شده جان خويش را

فداى او سازد به زمين برويد و حافظ و نگهبان او باشيد.


هنگامى كه جبرئيل بالاى سر، و ميكائيل پائين پاى على

(عليه السلام) نشسته بودند، جبرئيل مى‏گفت:

«بخّ بخّ من مثلك يا بن ابى طالب»

به‏به آفرين بر تو اى على خداوند به واسطه تو بر فرشتگان

مباحات مى‏كند.


و در اين هنگام آيه فوق نازل شد
و به همين دليل آن شب

تاريخى به نام «ليلة المبيت» ناميده شده است اين حديث

را فقيه شافعى ابن مغازلى در كتاب «المناقب» به طور

مسند روايت كرده است .

 

(الطرائف-ترجمه داود الهامى، ص: 126)

 


 نظر دهید »

شب اول ربیع الاول / امير المؤمنين عليه السّلام در ليلة المبيت

12 دی 1392 توسط مرادی

 

يكى از مقامات بزرگ على عليه السّلام فداكارى و جانبازى

آنجناب در ليلة المبيت است كه حاضر شد خون خود را در

راهپيغمبر بريزد، ابن عباس گويد هنگامى كه حضرت رسول

بهطرف غار حركت كردند على بن ابى طالب را در برد خود

پيچانيد و امركرد تا در بسترش بخوابد در اين هنگام قريش

رسيدند و اراده داشتند پيغمبر را از بين ببرند گروه قرشيان

به خيال اين كه پيغمبر در بستر قرار دارد به طرف على حمله

آوردند امير المؤمنين فرياد زدند و آنها را مورد اعتراض قرار

دادند كفار قريش چون ديدند على در بستر خوابيده است به

اشتباه خود متوجه شدند.

ابو رافع گويد: هنگامى كه حضرت رسول صلّى اللَّه عليه و آله

در غار بودند على عليه السّلام وسائل زندگى آن جناب را فراهم

مي كرد و براى او نان و آب مي برد و سپس وسائل مسافرت

پيغمبر را مهيا نمود و به طرف مدينه مهاجرت كرد.


گويند پيغمبر امير المؤمنين را در مكه به جاى خود گذاشتند تا

ديون حضرت رسول را بپردازد و امانات مردم را كه در نزد پيغمبر

بوده به صاحبانش برگرداند، و اهل بيتش را با خود به مدينه

بياورد.

علي عليه السّلام نيز طبق وصاياى او عمل كرد پيغمبر به على

فرمودند: تا وقتى كه در بسترم باشى قريش به خيال اين كه

من در آنجا خوابيده‏ام مرا از نظر دور نخواهند داشت على

عليه السّلام در جاى پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله خوابيدند

كفار قريش ديدند مردى در جاى پيغمبر خوابيده و آنان با خود

مي گفتند اينك محمد است كه در بسترش آرميده خداوند به

اين وسيله پيغمبرش را از گزند دشمنان نگهدارى فرمود و آن

جناب با كمال آسايش و اطمينان به سوى يثرب مهاجرت كرد.


امير المؤمنين نيز پس از چند روز به سوى مدينه حركت كرد و

آن مسافت بعيده را با پاى پياده طى فرمود و در مدينه خدمت

حضرت رسول رسيد در حالى كه پاهايش ورم كرده بود هنگامى

كه چشم پيغمبر بر آن جناب افتاد گريه كرد و بر وى ترحم

فرمودو از شدت تعب و سختي هائى كه بر او وارد شده بود

فوق العاده متأثر گرديد و با دست مباركش پاهاى خون‏آلود او

را مسح مي كرد.


(زندگانى چهارده معصوم عليهم السلام، متن، ص: 275)


 1 نظر
  • 1
  • 2

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • کلام نور
  • اشعار
  • دل نوشته
  • دعا
  • مناجات
  • مهدویت
    • رسانه در آخر الزمان
  • فرمایشات رهبری
  • سخنی دوستانه
  • نکاتی از نهج البلاغه
  • مباحث سیاسی
    • عکس نوشته
  • عمومی
  • چهل گام شناخت
  • سخنرانی
  • کلام وحی
  • شهدا
  • کوتاه و آموزنده
  • مباحث تفسیری
  • مناسبت روز
  • اندیشه مطهر
  • فاطمیه
  • اشعار مهدوی
  • نکته ای از یک حکایت
  • نکاتی از معراج السعاده
  • انتخابات
  • ولایت فقیه
  • چکیده مقاله
  • حجاب و عفاف
  • یادداشت ها
  • اینفو گرافی
  • نکات طلبگی
  • تربیت دل پذیر
  • شهدای گمنام
  • دانلود کتاب
  • غدیر
  • مباهله
  • ماه محرم و عاشورا
    • امام حسین (ع) و احیای امر به معروف
    • معرفی یاران وفادار امام حسین (ع)
    • پیام آوران عاشورا
  • روایت و تصویر
  • لطایف
  • توصیه هایی از علما
  • امامت
  • پیامبر رحمت
  • نماز
  • انقلاب اسلامی
  • فاطمیه
  • سخنان حضرت زهراء سلام الله علیها
  • بانوی کرامت
    • احادیث
    • سخنان علما در مورد حضرت معصومه (س)
    • کرامات حضرت معصومه (ع)
  • نقش زنان در فرهنگ سازی عاشورا
  • دانلود ترجمه نهج البلاغه
  • امر به معروف و نهی از منکر
  • تقویت معنوی طلاب
  • ماه مبارک رمضان
  • امام رضا
  • پاسخ به شبهات
  • آموزش word
  • دهه فجر
  • امام علی (ع)
  • اسرار عبادات
  • معرفی کتاب
  • کلیپ
  • سبک زندگی عاشورایی
  • چکیده پایان نامه
  • مادر
  • اقتصاد مقاومتی : تولید - اشتغال
  • کارکاتور
  • یک لقمه کتاب
  • بیانیه‌ی گام دوم انقلاب

کاربران آنلاین

  • متین
  • زفاک
  • نویسنده محمدی
  • بتول کرمی ممتاز
دریافت کد ذکر ایام هفته برای وبلاگ
مهدویت امام زمان (عج)

اوقات شرعی

کد آمارگیر

  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس