سئوالات پس از مرگ چیست ؟؟؟
مرحوم شيخ صدوق به نقل از حاكم بيهقى حكايت كند:
روزى حضرت علىّ بن موسى الرّضا عليهما السلام در
جمع عدّه اى نشسته بود، ضمن فرمايشاتى فرمود:
در دنيا هيچ نعمت واقعى و حقيقى وجود ندارد.
بعضى از دانشمندان حاضر در مجلس گفتند:
يا ابن رسول اللّه ! پس اين آيه شريفه قرآن «لتسئلنّ
يومئذٍ عن النّعيم »(سوره تكاثر: آيه 8)كه مقصود آب سرد
و گوارا مى باشد، را چه مى گوئى ؟
حضرت با آواى بلند اظهار نمود: شما اين چنين تفسير
كرده ايد؛ و عدّه اى ديگرتان گفته اند: منظور طعام لذيذ
است ؛ و نيز عدّه اى ديگر، خواب راحت و آرام بخش
تعبير كرده اند.
و سپس افزود: به درستى كه پدرم از پدرش ، امام جعفر
صادق عليه السلام روايت فرموده است كه : خداوند متعال
نعمت هائى را كه در اختيار بندگانش قرار داده است ،
همه به عنوان تفضّل و لطف بوده است تا مورد استفاده
و بهره قرار دهند.
و خداى رحمان اصل آن نعمت ها را مورد سؤ ال و بازجوئى
قرار نمى دهد و منّت هم برايشان نمى گذارد، چون منّت
نهادن در مقابل لطف و محبّت ، زشت و ناپسند است .
بنابر اين ، منظور از آيه شريفه قرآن ، محبّت و ولايت ما
اهل بيت رسول اللّه صلوات اللّه عليهم است كه خداوند
متعال در روز محشر، پس از سؤ ال پيرامون توحيد و
يكتاپرستى ؛ و پس از سؤ ال از نبوّت پيغمبر اسلام ، از
ولايت ما ائمّه ، نيز سؤ ال خواهد كرد.
و چنانچه انسان از عهده پاسخ آن برآيد و درمانده نگردد،
وارد بهشت گشته و از نعمت هاى جاويد آن بهره مى برد،
كه زايل و فاسدشدنى نخواهد بود.
سپس امام رضا عليه السلام افزود: پدرم از پدران بزرگوارش
عليهم السلام حكايت فرمود، كه رسول خدا صلى الله عليه
و آله خطاب به علىّ بن ابى طالب عليه السلام فرمود:
اى علىّ! اوّلين چيزى كه پس از مرگ از انسان سؤ ال
مى شود،يگانگى خداوند سبحان ، سپس نبوّت و رسالت
من ؛ و آن گاه از ولايت و امامت تو و ديگر ائمّه خواهد بود،
با كيفيّتى كه خداوند متعال مقرّر و تعيين نموده است .
پس اگر انسان ، صحيح و كامل اقرار كند و پاسخ دهد،
وارد بهشت جاويد گشته و از نعمت هاى بى منتهايش
بهره مند مى گردد.
( تفسيرالبرهان : ج 4، ص 502، ح 5، به نقل از توحيد شيخ صدوق )