خداى رحمان اصل آن نعمت ها را مورد سؤ ال و بازجوئى قرار نمى دهد و منّت هم برايشان نمى گذارد، چون ...
روزى حضرت علىّ بن موسى الرّضا عليهما السلام در
جمع عدّه اى نشسته بود، ضمن فرمايشاتى فرمود:
در دنيا هيچ نعمت واقعى و حقيقى وجود ندارد.
بعضى از دانشمندان حاضر در مجلس گفتند:ياابن
رسول اللّه ! پس اين آيه شريفه قرآن ((لتسئلنّ
يومئذٍ عن النّعيم )) كه مقصود آب سرد و گوارا
مى باشد، را چه مى گوئى ؟
حضرت با آواى بلند اظهار نمود: شما اين چنين
تفسير كرده ايد؛ و عدّه اى ديگرتان گفته اند:
منظور طعام لذيذ است ؛ و نيز عدّه اى ديگر،
خواب راحت و آرام بخش تعبير كرده اند.
و سپس افزود: به درستى كه پدرم از پدرش ،
امام جعفر صادق عليه السلام روايت فرموده
است كه : خداوند متعال نعمت هائى را كه
در اختيار بندگانش قرار داده است ، همه به
عنوان تفضّل و لطف بوده است تا مورد استفاده
و بهره قرار دهند.
و خداى رحمان اصل آن نعمت ها را مورد سؤ ال
و بازجوئى قرار نمى دهد و منّت هم برايشان
نمى گذارد، چون منّت نهادن در مقابل لطف و
محبّت ، زشت و ناپسند است .
بنابر اين ، منظور از آيه شريفه قرآن ، محبّت و
ولايت ما اهل بيت رسول اللّه صلوات اللّه عليهم
است كه خداوند متعال در روز محشر، پس از
سؤ ال پيرامون توحيد و يكتاپرستى ؛ و پس از
سؤ ال از نبوّت پيغمبر اسلام ، از ولايت ما ائمّه ،
نيز سؤ ال خواهد كرد.
و چنانچه انسان از عهده پاسخ آن برآيد و درمانده
نگردد، وارد بهشت گشته و از نعمت هاى جاويد
آن بهره مى برد، كه زايل و فاسدشدنى نخواهد بود.
سپس امام رضا عليه السلام افزود: پدرم از پدران
بزرگوارش عليهم السلام حكايت فرمود، كه رسول
خدا صلى الله عليه و آله خطاب به علىّ بن ابى
طالب عليه السلام فرمود:
اى علىّ! اوّلين چيزى كه پس از مرگ از انسان
سؤ ال مى شود، يگانگى خداوند سبحان ، سپس
نبوّت و رسالت من ؛ و آن گاه از ولايت و امامت تو
و ديگر ائمّه خواهد بود، با كيفيّتى كه خداوند متعال
مقرّر و تعيين نموده است .
پس اگر انسان ، صحيح و كامل اقرار كند و پاسخ
دهد،وارد بهشت جاويد گشته و از نعمت هاى
بى منتهايش بهره مند مى گردد.
( تفسيرالبرهان ، ج 4، ص 502)