• تماس  
  • خانه 

اگر فرزندمان دچار دروغگویی و خالی بندی شده چه کنیم ؟؟

25 آبان 1394 توسط مرادی

 


دروغگویی نوعی جبران است به ضعفی که در درون احساس می شود. کسی که احساس می کند با همان شرایطی که دارد، دیده نمی شود و مورد احترام قرار نمی گیرد، برای خودش شأن و فضایل خیالی می تراشد. بنابراین خالی بندی نوعی جبران حقارت ها و نادیده گرفته شدن است که در بیشتر موارد ریشه در کودکی دارد اما ممکن است در بزرگسالی هم به خاطر حقارتها و شکستهای پی در پی این بیماریها ایجاد شود.

یک طفل اگر محبت والدین را بی قید و شرط دریافت نکند یا در مدرسه احساس حقارت کند و چیزی برای افتخار کردن پیدا نکند متوسل به دروغگویی و خالی بندی می شود.


بگویید به تو افتخار می کنم

هر کودکی نیاز به افتخار کردن دارد. هر کودکی نیاز دارد تا به خودش به تواناییهایش به والدینش و … افتخار کند. باید به کودکان کمک کنیم تا بتوانند دلایلی برای افتخار کردن به خودشان داشته باشند. باید طوری با آنها رفتار کنیم که احساس حقارت و ضعف و زبونی نداشته باشند. اگر کودکی دائم از سوی والدین یا معلم تنبیه و سرکوب شود اگر چه این تنبیه فقط ملامت کردن باشد، احساس حقارت خواهد کرد و چیزی برای افتخار کردن پیدا نخواهد کرد. چنین کودکی به خیالاتش پناه می برد و امتیازهای خیالی برای خودش در نظر می گیرد و تحت تاثیر فشارهای روانی آن خیالات را به زبان می آورد.

ادامه »

 1 نظر

می دانید هوش زنبور بیشتر است یا هوش مگس؟

28 آذر 1392 توسط مرادی

 

اگر سئوال شود که هوش زنبور بیشتر است یا هوش مگس؟


شاید جواب متفاوت باشد .اما برای اثبات این مساله ، دانشمندی

تعدادی زنبور را درون یک بطرری کررد و به همان مقدار مگس را نیز

درون همان بطری کرد . او ته بطری را پشت پنجره ی گذاشت

که نور خورشید به آن می تابید . زنبورها بر اساس غریزه خود به

طرف نور حرکت کردند و همه زنبورها ته بطری جمع شدند . در

حالی که مگس ها پس از لحظه ای خود را به هر راهی زدند و از

بطری خارج شدند ، اما زنبوها هم چنان به دنبال روشنایی ، اسیر

ته بطری شدند .


نکته


اغلب روش های تربیتی که ما والدین و مربیان به اصطلاح باسواد و

هوشیار می دانیم مانند حرف زدن ، نصیحت کردن ، تجویز مطالب

انبوه وار اشباع کردن کودک از معلومات ، انباشت اطلاعات و معلومات

در ذهن ، تعریف و تمجید کلامی و زبانی ، حذف کردن و فرار از نا امنی ،

آماده سازی زندگی بدون درد و بدون مشکل ، تعادل جویی ایستا و

مرداب وار در دالان های یکنواخت زندگی و…همه و همه روش هایی

است که به فرزندانمان قالب کرده ایم ، تلقین کرده ایم و به آن ها یاد

داده ایم بدون تفکرو خلاقیت و نو آوری همان راهی را بروند که  جاده ی

آن را هموار نموده ایم و یاد داده ایم که برای رسیدن به موفقیت راهی به

غیر از این راه نیست . این راه ها به جای رهایی ، بچه هایمان را گرفتار

می کند و آن چه موجب رهایی و آزادی آن ها می شود ، نه نسخه ی

ادیبانه و عالمانه ماست ، بلکه خاموش بودن ، پرهیز از یادگیری قیم وار

تجویزی ، تحریک اشتهای دانستن در یاد گیرنده ، دین یابی فعال از درون ،

اعتماد به خود ، خود راهبری در بچه ها ، ایجاد توانمندی در فرد برای سازگار

شدن و معنا کردن ناامنی ها ، درک مثبت از مشکلان و ابتلائات دردناک

زندگی ،خویشتن جمیل در میان بحران و ناملایمات سنگین است .

 

(تربیت دلپذیر ، دل تربیت پذیر ، محمد حسن رادمنش و افسر خلیلی ، ص 85)

 


 1 نظر

راز زندگی شاد و مفرح /زندگی بچه ها را باید مثل یک دایره و یک چرخ فرض کنیم که....

27 آذر 1392 توسط مرادی

 

 

 

مردی پسرش را نزد مرد عالم واندیشمندی برد تا آن مرد ، راز زندگی را

به فرزندش یاد بدهد. آن مرد در باغی بسیار بزرگ و زیبا ، در ساختمانی

با معماری سنتی زندگی می کرد . وقتی مرد عالم ، آن پسر را دید

خواست تا او را محکی بزند و او را امتحان کند ؛ لذا به آن پسر گفت الان

به لحاظ شلوغی کار نمی توانیم درس را شروع کنم . تو برو در این باغ

قدم بزن ،تفریح کن و دو ساعت دیگر برگرد تا راز زندگی را به تو یاد بدهم .

اما قبل از این که پسرک به گردش بپردازد ، مرد دانشمند یک قاشق چای

خوری به دست او داد و دو قطره روغن در قاشق ریخت و گفت ضمن این

که از دیدنی های باغ استفاده می کنی ، مواظبت کن این دو قطره روغن

نریزد . پسرک از پله ها پایین آمد ؛ اما آرام آرام . در باغ شروع به گردش

کرد در بسیاری از نقاط باغ برای این که روغن ها نریزد ، نه نشست ، نه

خوابید ، نه توانست بازی کند ، نه توانست بدود و…

بالاخره دقایق آخر از دو ساعت زمان تعیین شد فرا رسید . آن پسرک

خسته نزد مرد عالم آمد .


استاد سئوال کرد پسرم ! قالی های رنگارنگ به نقش های ایرانی را در

ایوان و راهروها دیدی؟ هنر معماری را در سقف ها و دیوارهای ساختمان

دیدی؟ استخرا آب را با فواره هالی بلند تماشا کردی ؟ گل کاری ها و

سبزه کاری های باغبان هنرمند باغ را نگاه کردی؟ انواع درخت های میوه

را در باغ دیدی ؟ گیاهان زیبا و تزئینی را که به شکل های مختلف خراطی

شده بود را تماشا کردی؟

پسرک گغت : نه استاد ! آن چیزهایی که شما گفتید را من ندیدم .

استاد پرسید : مگر تو در باغ گردش نمی کردی؟

پسرک گفت : چرا استاد من این دو ساعت در باغ گردش می کردم ، ولی

من مراقب قطره های روغن توی قاشق بودم که نریزد .

 

نکته


وقتی از طرف ما پدر و مادر و معلمان روی برخی از چیزها تاکید و

وسواس خاصی داریم ، برای بچه ها نیز این نکته مهم جلوه می کند و

فرزندانمان از بسیاری از مواهب ، لذت ها و دیدنی ها محروم می شوند .


نمره بچه ها ازهمه چیز برای ما اهمیت بیشتری دارد ،و قتی ساکت

بودن آن ها ، مودب بودن  ها ، تمیز بودن آن ها یا درس خواندن آن ها

تنها هدف تربیت ما والدین و معلمان قرار می گیرد ، بسیاری از موارد

دیگر را از بچه ها حذف می کنیم . زندگی بجه ها یک خط و یک کانال

نیست که آن ها را مجبور به عبور از آن کنیم و مرتب تلقین کنیم که این

راه تنها راه زندگی و خوشبختی و سربلندی و آقایی است . راز زندگی

شاد و مفرح ، در یک زندگی همه جانبه است . زندگی بچه ها را باید

مثل یک دایره و یک چرخ فرض کنیم که بخشی از آن درس است ،

بخشی عبادت است ، بخشی تفریح آست ، بخشی کار است ، بخشی

همکاری است ، بخشی لذت بردن است و بخشی……..


وقتی چرخ زندگی عزیزانمان می چرخد که به صورت چرخ ، دایره و گرد

باشد . نگاه افراطی و وسواسی روی یکی دو چیز خاص که گاهی آن

چیز هم کاملا بی ارزش و بی قیمت است ، موجب محدودیت های

مختلف در بچه هایمان می شود .


بستن و محدود کردن کودکان فقط به کتاب و نمره و بیست گرایی و …..

یعنی محروم کردن آن ها از دیدنی ها ، شنیدنی ها و یاد گرفتنی های

مختلف


بگذاریم طبیعت معلم فرزندانمان باشد . آن ها باید بهارها ، تابستان ها

، پاییزها و زمستان های زندگی را تجربه کنند . آن ها باید گرمی و سردی

را بچشند ، آن ها باید خوب ببینند و خوب بشنوند و تجربه کند و از

شکست هایشان درس زندگی و راز زندگی را بیاموزند .


شایسته ست هر دیوار و حصار و کانالی که موجب محرومیت فرزندان ما

از دیدنی ها وشنیدنی ها و لذت های شرعی و قانونی می شود، هر چه

سریعتر فرو ریزد خراب شود .

 


( تربیت دلپذیر و دل تربیت پذیر ، محمد حسن رادمنش و افسر خلیلی ، ص 130)

 


 2 نظر

اگر منتظر باران هستید ، بباید به هنگام درخواست و طلب باران چترهایتان را به همراه بیاورید .

23 آذر 1392 توسط مرادی

 

 

چند سال متوالی بود که باران نباریده بود ، خشکسالی زندگی

مردم را به جدی تهدید می کرد ، ذخیره های دولت و مردم رو به

اتمام بود ، مردم تصمیم گرفتند به بیابان بروند و برای آمدن باران

دعا کنند ، همه جمع شده بودند . زمزمه دعای باران فضا را عطر

آگین کرد. مردم به تضرع و زاری از خداوند تبارک تقاضای باران

می کردند . در بین حضار دخترکی زیبا با چتری صورتی در صف اول

نشسته بود ، نگاهی امیدوار به آسمان دوخته بود و با دیگران دعا

را تکرار می کرد .

 

در حین دعا روحانی جلسه که مسئولیت قرائت دعا را به عهده داشت

متوجه این دخترک شد ، آن چیز که نظر او را جلب کرده بود ، این بود

که این همه زن و مرد برای طلب باران آمده بودند اما در میان این جمعیت

فقط یک دختر کوچک هفت ساله است که چتر خود را به همراه آورده

است ، چتری صورتی و کوچک ، در دستی کوچک اما پر از امید و انتظار .


شاید تنها کسی که به دعا و نیایش خود اعتقاد داشت ، او بود و تنها

کسی که خواستن را می دانست او بود و شاید تنها کسی که با دلی

مطمئن به درگاه خداوند آمده بود . دخترک هفت ساله با چتری صورتی

بود . شاید دیگران فقط جهت همراهی با جماعت آمده بود . یا بر حسب

عادت آمده بودند . شاید دیگران فقط ذکر زبانی را می دانستند ولی آن

کودک با اعتقاد قلبی آمده بود .


نکته


در دل کوچک فرزندانمان ، مهر و لطف و عنایت خداوند به ودیعه گذاشته

شده است . روشنایی دل آن ها ، ناشی از اتصال به یک منبع پر قدرت

الهی است . آن ها با امید کامل و استعانت تمام می طلبند . جهت ،

گزینش و انتخاب آنان ، سبیل الله است . آنها خدا جوی و و خدا پوی

هستند .


موثرترین و پر توان ترین و پر برد ترین جریان خدا جویی و خدا دوستی

در کودکان وجود دارد . آن چه موجب می شود سال به سال و با بزرگتر

شدن بچه ها ،آن جریان کمرنگ تر شود نوع تربیت ما بزرگتر هاست .

امید دردل بچه ها جزمی است ؛ یعنی این که اعتقاد کامل به براورده

شدن حاجت خود را دارند . بچه ها در خواسته هایشان بسیار مصر هستند

و پافشاری دارند ، تا به نیاز و خواسته خود دست پیدا کنند . گویا آن ها

می خواهند به ما بزرگترها بیاموزند که اگردعایی دارید ، اگر طلبی دارید ،

اگر خواسته ای دارید باید پافشاری کنید، باید به امید کامل و اطمینان به

برآورد شدن حاجت اقدام کنید . باید دعایتان را از حالت ذکر زبانی به امید

قلبی متصل کنید .


اگر منتظر باران هستید ، بباید به هنگام درخواست و طلب باران چترهایتان

را به همراه بیاورید .


بگذاریم طبیعت ، معلم فرزندانمان باشد و آن ها باید بهارها ، تابستان ها ،

پاییزها و زمستان ها ی زندگی را تجربه کنند . آنان باید گرمی و سردی را

بچشند ، آن ها باید خوب بشنوند و تجربه کنند و از شکست هایشان درس

زندگی و راز زندگی را بیاموزند .


شایسته است ،هر دیوار و حصار و کانالی که موجب محرومیت فرزندان ما

از دیدنی ها و شنیدنی ها و لذت های شرعی و قانونی می شود ، هر چه

سریع تر فرو ریزد و خراب شود

 

(تربیت دلپذیر ، دل تربیت پذیر ، محمد حسن رادمنش و افسر خلیلی ، ص 133)

 


 3 نظر

په زندگی پرجنب و جوش و حریصانه و کم ثمری !

22 آذر 1392 توسط مرادی

 

سنجاب ، حیوان کوچک و قشنگ و بسیار پرطمعی است که

معمولا در جنگل زندگی می کند . سنجاب ها گرچه حیواناتی

کوچولویی هستند اما با حرص و ولع تمام نسبت به جمع آوری

فندق و گردو و بلوط و… اقدام می کنند و در جاهایی آن ها را خاک

می کنند ، تا در زمستان که مواد غذایی کمتر پیدا می شود غذا

برای زنده ماندن داشته باشند . اما متاسفانه اکثر آن ها مکانهایی

را که مواد غذایی را دفن کرده اند، فراموش می کنند و نمی توانند

آن ها را پیدا کنند ، به راستی په زندگی پرجنب و جوش و حریصانه

و کم ثمری !


نکته


فرزندان ما با حرص و ولع تمام از کتاب های مختلف ،از کلاس های

مختلف ، از معلمان خصوصی ، از کتاب های جور واجور تست در اتاق

های خصوصی ، در قرائت خانه ها ، در کتابخانه ها با حمایت و تشویق

والدین و اولیای مدرسه اطلاعات و محفوظات را به مغز خود می ریزند .

دانش ها را با متد و روش های مختلف به ذهن می سپارند ، اما در

صحنه های زندگی نمی توانند از آن ها استفاده کنند . در موقع استفاده

یا آن را به یاد نمی آورند و پیدا نمی کنند ، یا اگر آن را بیابند ، آن مطلب

بسیار کهنه ، فرسوده و باطل شده است . جالب آن است که بسیاری

از آن ها بر بی استفاده بودن این علوم واقفند و باز هم با رقابت هر چه

بیشتر و با حرص شدید به حفظ آن مطالب می پردازند .


(تربیت دلپذیر ، دل  تربیت پذیر ، محمد حسن رادمنش و افسر خلیلی ، ص 133)

 


 1 نظر

این سه کلمه اکسیر عشق است : توجه ، محبت ، تشکر

29 مهر 1392 توسط مرادی

 

شبی از شب های زیبای خداوند، یک فرد نابینا سرش را به

آسمان بلند کرد و به ماه گفت : ماه خیلی تو را دوست دارم .

ماه گفت : تو که مرا نمی بینی ، چه طور مرا دوست داری ؟


نابینا گفت : من چون تو را نمی بینم ، به خاطر زیبایی هایت و

برق و نورت دوستت ندارم . ماه قشنگ در یک کلام بدان که چون

تو ماه هستی دوست دارم و دلیلی برای دوست داشتن تو لازم

نیست .


***


هر کودکی با طبیعتی خاص به دنیا می آید . بعضی حساس

و عصبانی ، برخی پرجنب و جوش ، بعضی آرام ، بعضی کمرو

و گوشه گیر ، برخی گستاخ و جسور ، بعضی خوش خوراک

و خوش خواب ، بعضی کم اشتها و بد خواب .


همه این تفاوت ها باید در جای خود محترم و قابل قبول باشد .

هر کودکی در زمینه خاصی دارای استعداد و علاقه است که

احتمالا همسالانس از این استعداد ها برخوردار نیستند و برعکس .


این امر طبیعی است و والدین هوشمند و معلمان عزیز این

تفاوت ها را به رسمیت می شناسند و لطفا بهترین آفریده های

خدا را در خانه شما قرار گرفته اند ، آن ها که خلیفة الله هستند ،

آنهایی که روح خدا در وجودشان دمیده شده است . با هر شرایطی

بپذیرید .


نه به خاطر زیبایی آن ها ، به خاطر استعداد آن ها ، نه به خاطر این

که خوش کلامند و نه به خاطر این که پسر یا دختر هستند . بلکه به

خاطر این که آنان فرزندان ما هستند . وظیفه من و شما آن است که

این ستاره های خدادادی را جلا بدهیم ، پردازش کنیم و به آسمان

زندگی بفرستیم و از دیدن آن ها لذت ببریم و آن ها را در هر شرایطی

دوست بداریم وبه آن ها توجه داشته باشیم .


این سه کلمه اکسیر عشق است : توجه ، محبت ، تشکر


( تربیت دل پذیر ، دل تربیت پذیر ، محمد حسن رادمنش و افسر خلیلی ، ص62 )

 


 3 نظر
  • 1
  • 2

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • کلام نور
  • اشعار
  • دل نوشته
  • دعا
  • مناجات
  • مهدویت
    • رسانه در آخر الزمان
  • فرمایشات رهبری
  • سخنی دوستانه
  • نکاتی از نهج البلاغه
  • مباحث سیاسی
    • عکس نوشته
  • عمومی
  • چهل گام شناخت
  • سخنرانی
  • کلام وحی
  • شهدا
  • کوتاه و آموزنده
  • مباحث تفسیری
  • مناسبت روز
  • اندیشه مطهر
  • فاطمیه
  • اشعار مهدوی
  • نکته ای از یک حکایت
  • نکاتی از معراج السعاده
  • انتخابات
  • ولایت فقیه
  • چکیده مقاله
  • حجاب و عفاف
  • یادداشت ها
  • اینفو گرافی
  • نکات طلبگی
  • تربیت دل پذیر
  • شهدای گمنام
  • دانلود کتاب
  • غدیر
  • مباهله
  • ماه محرم و عاشورا
    • امام حسین (ع) و احیای امر به معروف
    • معرفی یاران وفادار امام حسین (ع)
    • پیام آوران عاشورا
  • روایت و تصویر
  • لطایف
  • توصیه هایی از علما
  • امامت
  • پیامبر رحمت
  • نماز
  • انقلاب اسلامی
  • فاطمیه
  • سخنان حضرت زهراء سلام الله علیها
  • بانوی کرامت
    • احادیث
    • سخنان علما در مورد حضرت معصومه (س)
    • کرامات حضرت معصومه (ع)
  • نقش زنان در فرهنگ سازی عاشورا
  • دانلود ترجمه نهج البلاغه
  • امر به معروف و نهی از منکر
  • تقویت معنوی طلاب
  • ماه مبارک رمضان
  • امام رضا
  • پاسخ به شبهات
  • آموزش word
  • دهه فجر
  • امام علی (ع)
  • اسرار عبادات
  • معرفی کتاب
  • کلیپ
  • سبک زندگی عاشورایی
  • چکیده پایان نامه
  • مادر
  • اقتصاد مقاومتی : تولید - اشتغال
  • کارکاتور
  • یک لقمه کتاب
  • بیانیه‌ی گام دوم انقلاب

کاربران آنلاین

  • صفيه گرجي
  • نویسنده محمدی
دریافت کد ذکر ایام هفته برای وبلاگ
مهدویت امام زمان (عج)

اوقات شرعی

کد آمارگیر

  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس