نکته ای از معراج السعاده / شمّه ای از آداب روزه (1)
سزاوار رو زه دار آن است که ، چشم خود را بپوشاند از هر چه
نظر کردن بر آن حرام یا مکروه است یا دل او را از خدا غافل می سازد .
و محافظت نماید زبان خدو را از جمیع آفات و معاصی متعلقه به زبان
- که بسیاری از آن ها در این کتاب مذکور است -و گوش خود را نگاه دارد
از هر چه که شنیدن آن مکروه یا حرام است .شکم خود را باز دارد از
غذاهای حرام و شبهه ناک .همچنین سائر اعضا و جوارح خود را از
محرمات و مکروهات متعلقه به آن ها محافظت نماید .
سزاوار آن است که در هنگام افطار ، از حلال ، این قدر چیزی بخورد
که کل ّ بر معده او نباشد ؛ زیرا سرّ امر روزه داشتن آن است که قوه ی شَهَویّه
مقهور و ضعیف شود و تسلط شیطان لعین کمتر گردد ، تا نفس قدسی از
درجه بهیمیت ، ترقی نموده مشتبهه به ملائکه گردد و در آن آثار تجرد
و روحانیت حاصل شود .
و هر گاه کسی آن چه چاشت نخورده و دو مقابل آن را در شام بخورد
چگونه این مطلب دست می دهد ؟
به خصوص که عادت اکثر اهل این عصر است که الوان اطعمه را مهیا سازد
بلکه بسا باشد اطعمه ای که در ماه مبارک صرف می کنند ،
در ماه های دیگر صرف نمی نمایند .
شکی نیست که چون معده از غذای چاشت خالی باشد تا وقت شام ،
رغبت آن بیشتر و اشتهای آن افزون تر می گردد .پس چون در آن وقت به
رغبت تمام ، الوان طعام را به قدر چاشت و شام بلکه زیادتر بخورد ،
لذت آن بیشتر، و قوت آن فزون تر می گردد، و قوه شهویه او به هیجان می آید
و آن چه مقصود از روزه داری یود نتیجه ی برعکس می بخشد …
(معراج السعاده ، ملا احمد نراقی ، ص 880)