شرایط كمال دعا و آداب آن در قرآن
وَلَا تُفْسِدُواْ فِى الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلَحِهَا وَادْعُوهُ خَوْفاً وَطَمَعاً
إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِيبٌ مِّنَ الْمُحْسِنِينَ
(سوره اعراف ، آیه 56 )
پس از اصلاح زمین، در آن دست به فساد نزنید و خداوند را با بیم
و امید بخوانید، قطعاً رحمت خداوند به نیكوكاران نزدیك است.
آیه ى قبل، رابطه ى انسان با خدا را مطرح كرد، این آیه رابطه ى
انسان با مردم را.
امام باقر علیه السلام فرمود: خداوند به واسطه ى پیامبر و قرآن،
زمین را اصلاح كرد و فرمود: بعد از اصلاح فساد نكنید.
آرى، آمدن هریك از انبیا، یك اصلاح بزرگ اجتماعى را بدنبال دارد
و انحراف از آیین و دستورات آنان، عامل فساد و تباهى در جامعه است.
بین دو فرمان «اُدعوا» در آیه ى قبل و این آیه، جمله ى
«لا تفسدوا فى الارض»آمده تا اشاره كند كه دعاى زبانى باید
همراه با تلاش اصلاح طلبانه ى اجتماعى باشد، نه با زبان
دعا كردن و در عمل فساد نمودن.
این آیه و آیه ى قبل، شرایط كمال دعا و آداب آن و زمینه هاى
استجابت را مطرح كرده است، كه عبارتند از:
الف: دعا همراه با تضرّع. «تضرّعان»
ب: دعا پنهانى و دور از ریا. «تضرّعا و خفیة»
ج: دعا بدون تجاوز از مرز حقّ.«انّه لا یحبّ المعتدین»
د: دعا همراه بیم و امید. «خوفاً و طمعا»
ه: دعا بدون تبهكارى. «لا تفسدوا»
و: دعا همراه با نیكوكارى. «المحسنین»
لقمان حكیم به فرزندش فرمود:
فرزندم! اگر دل مؤمن را بشكافند در آن دو نور خواهند یافت؛
یكى نور ترس الهى و دیگرى نور امید و رحمت كه هر دو با هم یكسانند.
منبع : تفسیر نور ، محسن قرائتی
التماس دعا