حکمت غیبت امام زمان (عج) چیست؟
عبد اللَّه بن فضل هاشمى گويد: از امام صادق
عليه السّلام شنيدم كه مى فرمود:براى صاحب
الأمر غيبت ناگزيرى است كه هر باطل جويى در
آن به شكّ مى افتد،
گفتم: فداى شما شوم، براى چه؟
فرمود: به خاطر امرى كه ما اجازه نداريم آن
را هويدا كنيم،
گفتم: در آن غيبت چه حكمتى وجود دارد؟
فرمود:حكمت غيبت او همان حكمتى است كه
در غيبت حجّتهاى الهى پيش از او بوده است و
وجه حكمت غيبت او پس از ظهورش آشكار گردد،
همچنان كه وجه حكمت كارهاى خضر عليه السّلام
از شكستن كشتى و كشتن پسر و بپاداشتن ديوار
بر موسى عليه السّلام روشن نبود تا آنكه وقت جدايى
آنها فرارسيد.
اى پسر فضل اين امر، امرى از امور الهى و سرّى ازاسرار
خدا و غيبى از غيوب پروردگار است و چون دانستيم كه
خداى تعالى حكيم است، تصديق مى كنيم كه همه
افعال او حكيمانه است اگر چه وجه آن آشكار نباشد.
(كمال الدين ، ترجمه پهلوان، ج2، ص: 235)