گستره موضوع مهدویت و تأثیر رویکرد مهدوی بر تربیت نسل منتظر در جامعه رضوی
از آن رو که حکومت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف جهانی است، نگاه ما نیز به این موضوع باید جهانی باشد. تربیت اسلامی از دو زاویه به انسان مینگرد؛ فردی و اجتماعی.
در نگاه اجتماعی اسلام، منظور از اجتماع، شهر و محله نیست و جامعهی جهانی مدّ نظر شارع بوده است. ائمه علیهم السلام در تبلیغ اسلام، میکوشیدهاند که از ابزارهای جهانی استفاده کنند؛ برای نمونه جلسات عزاداری سیدالشهدا علیه السلام را میتوان برای اقشار مختلفی برپا کرد، ولی امام محمد باقر علیه السلام به فرزندشان امام صادق علیه السلام وصیت فرمود تا ده سال در منا ـ که محل وقوف همهی حجاج است ـ برای آن حضرت مجلس روضهی سیدالشهدا علیه السلام برپا کند.
همین امر باعث شد این موضوع، توسعهای جهانی یابد و مردم نقاط مختلف دنیا که برای حج میآمدند، از این موضوع آگاه شوند. این تصمیم، در حالی عملی شد که بنیعباس همهی راهها را بسته بودند و بسیاری از ابزارهای تبلیغ در اختیار اهل بیت علیهم السلام نبود. بر خلاف ما که خود را به زبان ملیت و قومیت خویش محدود میکنیم، شارع در نگاه تربیتی، اصلاً چنین دیدگاهی نداشته است.
در تربیت صحیح اسلامی، هر مسلمان باید به گونهای تربیت شود که بتواند دین خود را به همهی جهان ارائه کند و برای تمام عرصهها مهیا باشد؛ زیرا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، امام همهی زمینها و زبانها و ملیتها است و به هیچ مرزی محدود نمیشود. وقتی شیعیان فراتر از مرزها فکر کردند و حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف را منجی همهی جهان دانستند، به طور طبیعی منتظر آن حضرت هم بسته به میزان گنجایش و ظرفیت محدودی که دارد، یک منجی میشود که از مرزهای زمان و مکان عبور کرده است. مسلماً این شخص، هم برای اطرافیان و محیط پیرامونی خویش میتواند مفید باشد و هم دیگران را از وجود او بهرهمند کند.
به استناد آیات قرآن، حضور افراد مؤمن در یک محیط، باعث میشود که عذاب از بقیهی مردم نیز رفع شود. خداوند متعال میفرماید:
«وَمَا کَانَ اللّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَأَنتَ فِیهِمْ وَمَا کَانَ اللّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ یَسْتَغْفِرُونَ»(انفال:33)
یعنی علاوه بر دیگر فواید متصور از تربیت این چنین نسلی، ما میتوانیم از برکات تکوینی حضور آنان نیز بهرهمند شویم.
زمانی که رویکرد ما در تربیت نسل منتظر، رویکرد جهانی باشد، وظیفه ما مهم تر و بسیار سنگین است.
وظیفه در تربیت جهانی به دو قسم تقسیم میشود؛ تربیت خانواده و تربیت جامعه؛ در تربیت خانواده، نقش اصلی را در تربیت نسل منتظر، والدین به ویژه مادر ایفا میکند و در تربیت نسل منتظر در جامعه، حکومت اسلامی باید با در دست گرفتن ابزارهای تبلیغاتی، تربیت را به سوی تربیت نسل منتظر سوق دهد. باید ساز و کارهای این نوع رویکرد به تربیت را از مفسران وحی الهی ـ یعنی ائمه اطهارـ دریافت کرد، پیش از ارائه راهکارهای تربیت نسل منتظر، شاخصهای نسل منتظر از دیدگاه امام رضا علیه السلام بیان میشود.
منبع: سایت شهید آوینی