می دانید بوى بهشت هرگز به مشام چه کسی نخواهد رسيد؟
«خوارزمى» در «مناقب» خود، از پيامبر اسلام صلّى اللَّه عليه و آله
و سلّم روايت كرده كه فرمود:
اى على عليه السّلام اگر عابدى خدا را عبادت كند و مانند نوح در
قوم خويش قيام نمايد، و به اندازه كوه احد طلا داشته باشد و آن
را در راه خدا انفاق كند و هزار سال با پاى خود حج به جا آورد و
ميان صفا و مروه به شهادت برسد، ولى تو را اى على عليه السّلام
دوست نداشته باشد، بوى بهشت هرگز به مشامش نخواهد رسيد
و داخل آن نخواهد شد.
اين معنا را آيه شريفه تصديق مىكند و مىفرمايد:
وَ قَدِمْنا إِلى ما عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْناهُ هَباءً مَنْثُوراً
و ما توجه به اعمال فاسد بىخلوص آنها كرده و همه را باطل و
نابود مىگردانيم.
و آيه ديگر:
قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمالًا الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي
الْحَياةِ الدُّنْيا وَ هُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعاً
: به امّت بگو كه مىخواهيد شما را به زيانكارترين مردم آگاه ساز؟
زيانكارترين مردم آنها هستند كه عمرشان را در راه حيات دنياى
فانى تباه كردند و به خيال باطل پنداشتند، نيكوكارى مىكنند.
و:
وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ خاشِعَةٌ عامِلَةٌ ناصِبَةٌ، تَصْلى ناراً حامِيَةً،
تُسْقى مِنْ عَيْنٍ آنِيَةٍ
رخسار گروهى ترسناك و ذليل باشد و همه كارشان رنج و
مشقّت است و پيوسته در آتش فروزان دوزخ معذّبند و از چشمه
آب گرم جهنّم آب نوشند.
پس درود بر كسى كه به ولايت او ايمان به دست مىآيد و با دوستى
و برائت از دشمنانش عمل به اركان دين؛ مورد قبول قرار مىگيرد
ارشاد القلوب-ترجمه سلگى، ج2، ص: 49