آیت الله خوشوقت : .....برای همین در قرآن زیاد به ذکر اشاره نشده است .
از نظر ایمان دو مرحله داریم :
اولی که خدا اصلاً از آن نگذشته و کنارش هم جهنم گذاشته -
چون آدم ها از بین می روند - تقوای خدا در واجب و حرام است .
با اطاعت فرمان در این مرحله نفس اماره آب می شود و نفس
مطمئنه جایش می آید . کسانی که این طور هستند طبق
تعریف قرآن کریم ، اولیاءالله اند . حال اگر کسی خواست بالاتر
پرواز کند ، علاوه بر این دو ، باید ذکر خدا را هم در کنارش بگذارد .
باید یواش یواش از کم ، ذکر را با توجه و با زبان ، در حال کار ،
در حال نماز ، تعقیبات ، قرآن و …با توجه بگوید تا تقویت شود
و غفلت از دل خارج و ذکر زبانی وارد قلب شود و ذکر کثیر حاصل
گردد. با رعایت تقوا و ذکر با هم رشد ایمان سرعت می گیرد
اما این (ذکر) واجب نیست و اقلی از مردم که تقوا را رعایت
می کنند ،تصمیم به ادامه راه در این مرحله می گیرند .
لذا این طرف اتوبانش خلوت خلوت است .
اما خدا راه را باز گذاشته ولی …؟ً!
برای همین در قرآن زیاد به ذکر اشاره نشده است .
منبع : مجله آشنا ،بهمن و اسفند 90 ، ص 34