• تماس  
  • خانه 

آداب وحقیقت دعا

05 تیر 1394 توسط مرادی



قال الصادق (ع): احفظ أدب الدعاء، و انظر من تدعو كيف تدعو و لما ذا تدعو، و حقق عظمة اللَّه و كبريائه، و عاين بقلبك علمه بما في ضميرك و اطلاعه على سرك و ما تكون فيه من الحق و الباطل، و اعرف طرق نجاتك و هلاكك، كيلا تدعو اللَّه بشى‏ء عسى فيه هلاكك و انت تظن ان فيه نجاتك، قال اللَّه تعالى:
وَ يَدْعُ الْإِنْسانُ بِالشَّرِّ دُعاءَهُ بِالْخَيْرِ وَ كانَ الْإِنْسانُ عَجُولًا. و تفكر ما ذا تسأل و كم تسأل و لما ذا تسأل. و الدعا، استجابة الكل منك للحق و تذويب المهجة في مشاهدة الرب و ترك الاختيار جميعا و تسليم الامور كلها ظاهرا و باطنا الى اللَّه تعالى، فان لم تأت بشرط الدعاء فلا تنتظر الاجابة، فإنه يعلم السر و أخفى، فلعلك تدعوه بشى‏ء قد علم من سرك خلاف ذلك. قال بعض الصحابة لبعضهم: أنتم تنتظرون المطر بالدعاء و أنا انتظر الحجر.


 حضرت صادق (ع) فرمود: رعايت و حفظ كن آداب و شرائط دعاء را، و متوجه باش كه، كه را مى‏ خوانى و چگونه مى‏ خوانى و براى چه مى‏ خوانى.
و عظمت و كبرياء و جلال پروردگار متعال را هميشه در نظر گرفته، و با قلب و چشم دل خود معاينه كن: عالم بودن او را به آنچه در ضمير تو است، و اطلاع و آگاه بودن او را به باطن و به آنچه از حق و باطل در وجود تو هست.
و لازمست طرق نجات و هلاكت و راه هاى سعادت و گرفتارى خود را فهميده، و در مقام دعاء كردن چيزى را نخواهى كه هلاكت و گرفتارى تو در آن باشد؛ و تو از روى جهالت خير و صلاح خود انديشى. خداوند متعال مى ‏فرمايد: و درخواست مى‏ كند انسان شر و ضرر را مانند درخواست كردن او خير و صلاح را، و انسان هميشه عجله‏ كننده است و خوب متفكر باش كه چه سؤال مى ‏كنى، و چه اندازه سؤال مى‏ كنى، و براى چه سؤال مى‏ كنى!

و حقيقت دعاء اينست كه: تمام اعضاء و جوارح با تو موافق و هم آواز شده و همه در مقابل حق تعالى طلب حاجت و درخواست مطلب كنند، و قلب در مشاهده و حضور پروردگار متعال فانى گشته، و تمام اختيار در مقابل عظمت و حكومت او سلب شده، و همه امور خود را در ظاهر و باطن به خداوند متعال تسليم و واگذار كند.

اينها شرائط دعاء بود، و اگر اين شرائط را رعايت نكردى منتظر اجابت و قبولى دعاء خود مباش، زيرا خداوند متعال از ظاهر و ضمير تو آگاه است، و ممكن است تو مطلبى را بخواهى كه بر خلاف درخواست و طلب باطنى تو باشد.

يكى از اصحاب به ديگرى گفت: شماها در اثر دعاء منتظر باران هستيد، و من منتظر باريدن سنگ هستم.


شرح‏
آرى دعاء، وقتى به اجابت مى‏ رسد كه حقيقت پيدا كند، و حقيقت پيدا كند، و حقيقت پيدا كردن دعوت و درخواست، در صورتى محقق گردد كه انسان يك نواخت از ظاهر و باطن و روى حقيقت و با زبان و قلب و در حالى كه عظمت پروردگار متعال را مشاهده كرده، و در مقابل او حال خضوع و خشوع كامل و فناء پيدا كرده است؛ مطلب خود را درخواست كند. و البته اين حال‏ در صورتى پيدا شود كه انسان به عظمت و قدرت و نفوذ پروردگار متعال آگاه شده، و امور خود را جزءا و كلا به او تفويض كرده، و خود را در مقابل او ذليل و فقير و عاجز بيند.

اينست كه مى ‏بينيم اغلب دعاها از لحاظ دارا نبودن به اين شرائط به اجابت نرسيده، و اثر و نتيجه‏ اى نمى ‏دهد. اغلب مردم درخواست سعادت و آخرت و توفيق عبادت و حال روحانيت و محبت به خدا و اوليا، و زهد و تقوى و ساير مقامات عاليه را از پيشگاه احديت مى ‏كنند در صورتى كه باطنا و از ته دل موافق و راضى نبوده، و حاضر به ترك حالات و اعمال خود نيستند، اينست كه اين گونه از ادعيه كمترين اثر و نتيجه‏ اى نداده و به اجابت نخواهد رسيد.

و جمعى از مردم نيز در اثر اعمال سوء و قدمهاى خلاف و اصرار بر معصيت و ظلم و تجاوز: ابتلاء و گرفتارى پيدا كرده، و سپس كه به خود آمده و تلخ كام و ناراحت مى ‏شوند، شروع به دعاء و رفع بلا، مى ‏كنند، و در اغلب موارد اين گونه دعاها كه پس از اتمام حجت است به هدف اجابت نرسيده، و رفع گرفتارى نخواهد كرد. و اين گونه ابتلائات يا براى فرا رسيدن موقع عذاب و غضب الهى است، و يا براى تخفيف مسئوليت و عذاب آخرت است، و به هر صورت: اين گونه گرفتاريها مشكل است كه با دعاء و درخواست رفع بشود.


مصباح الشريعة،منسوب به جعفر بن محمد( امام ششم علیه السلام ) ، ترجمه مصطفوى، متن، ص: 78

 

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 3 نظر

موضوعات: کلام نور لینک ثابت

نظر از: خادمین حضرت قاسم بن الحسن علیهماالسلام [عضو] 
  • حضرت قاسم بن الحسن(ع) تهران

سلام
اَللّهُمَّ اغْفِرْ لىَ الذُّنُوبَ الَّتى تَحْبِسُ الدُّعاَّءَ

1394/04/06 @ 00:01
نظر از: پشتیبانی کوثر بلاگ [عضو] 
  • ₪ آموزش وبلاگ نویسی و پشتیبانی کوثر بلاگ ₪
  • فراخوان ها و مسابقات کوثر بلاگ

با سلام وآرزوی قبولی طاعات و عباداتتان
حقيقت دعا كه همان توجه ناقص به كامل مطلق براي رفع نقص و احتياج خود است، امري فطري و جبلي است كه لازمه آن يأس از غيرحق و قطع طمع از مردم و انقطاع از غيرالله مي‌باشد.
در ضمن مطلب پیشنهادی شما در قسمت منخب ها درج شد.
با تشکر

1394/04/05 @ 20:16
نظر از: مدرسه علمیه امام خمینی ره رباط کریم [عضو] 
  • مدرسه علمیه امام خمینی (ره)-رباط کریم

با سلام
ان شاالله كه اين شرايط رو رعايت كنيم.
التماس دعا

1394/04/05 @ 13:02


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • کلام نور
  • اشعار
  • دل نوشته
  • دعا
  • مناجات
  • مهدویت
    • رسانه در آخر الزمان
  • فرمایشات رهبری
  • سخنی دوستانه
  • نکاتی از نهج البلاغه
  • مباحث سیاسی
    • عکس نوشته
  • عمومی
  • چهل گام شناخت
  • سخنرانی
  • کلام وحی
  • شهدا
  • کوتاه و آموزنده
  • مباحث تفسیری
  • مناسبت روز
  • اندیشه مطهر
  • فاطمیه
  • اشعار مهدوی
  • نکته ای از یک حکایت
  • نکاتی از معراج السعاده
  • انتخابات
  • ولایت فقیه
  • چکیده مقاله
  • حجاب و عفاف
  • یادداشت ها
  • اینفو گرافی
  • نکات طلبگی
  • تربیت دل پذیر
  • شهدای گمنام
  • دانلود کتاب
  • غدیر
  • مباهله
  • ماه محرم و عاشورا
    • امام حسین (ع) و احیای امر به معروف
    • معرفی یاران وفادار امام حسین (ع)
    • پیام آوران عاشورا
  • روایت و تصویر
  • لطایف
  • توصیه هایی از علما
  • امامت
  • پیامبر رحمت
  • نماز
  • انقلاب اسلامی
  • فاطمیه
  • سخنان حضرت زهراء سلام الله علیها
  • بانوی کرامت
    • احادیث
    • سخنان علما در مورد حضرت معصومه (س)
    • کرامات حضرت معصومه (ع)
  • نقش زنان در فرهنگ سازی عاشورا
  • دانلود ترجمه نهج البلاغه
  • امر به معروف و نهی از منکر
  • تقویت معنوی طلاب
  • ماه مبارک رمضان
  • امام رضا
  • پاسخ به شبهات
  • آموزش word
  • دهه فجر
  • امام علی (ع)
  • اسرار عبادات
  • معرفی کتاب
  • کلیپ
  • سبک زندگی عاشورایی
  • چکیده پایان نامه
  • مادر
  • اقتصاد مقاومتی : تولید - اشتغال
  • کارکاتور
  • یک لقمه کتاب
  • بیانیه‌ی گام دوم انقلاب

کاربران آنلاین

  • خادم الرضا
دریافت کد ذکر ایام هفته برای وبلاگ
مهدویت امام زمان (عج)

اوقات شرعی

کد آمارگیر

  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس